Penjara.

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Dunia Penjara Orang Mukmin

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَجَنَّةُ الْكَافِرِ

Daripada Abu Hurairah RA berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Dunia adalah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.” (HR Muslim No : 5256) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

  1. Mengikut Imam Nawawi, setiap mukmin dipenjara dan dihalang di dunia daripada sahwat yang haram dan makruh. Mukmin juga dituntut melaksanakan ketaatan walaupun berat.
  2. Seorang Mukmin tidak boleh melakukan sesuatu mengikut sesuka hati mereka. Ada perkara yang dibenarkan untuk dilakukan dan ada juga perkara yang dilarang oleh syarak. Diibaratkan seperti orang yang berada di dalam penjara, ada yang boleh dilakukan dan ada yang dihalang.
  3. Mukmin yang ingin kebaikan di dunia dan akhirat wajib mengikut peraturan dan sistem yang telah ditentukan oleh Allah dan Rasul. Wajib berpegang teguh dengan prinsip yang telah ditetapkan oleh al-Quran dan Hadis.
  4. Bagi orang kafir, mereka bebas melakukan apa sahaja yang mereka inginkan tanpa mengambil kira dosa dan pahala. Mereka diumpamakan hidup didunia ini seperti syurga.
  5. Mukmin diingatkan jangan terpedaya dengan nikmat dunia sehingga lupa nikmat akhirat. Kita tidak dilarang menikmati kehidupan di dunia dan rezeki yang baik asalkan sesuai dan tidak bercanggah dengan disyariatkan Islam.

05hb Dis 2020
19hb Rabiul Akhir 1442H

Kuang kuang kuang.

Kena racun arsenik dalam penjara…..>> kencing

Kita pr sudah cukop nombor utk tuboh kjaan di harap pm pak lah berundur secara baik agar peralihan kuasa dpt berjalan lancar…. >> kencing….

Saya akan bersara dari politik dan akan menjadi pensyarah di universiti luar negara jika pakatan rakyat gagal tuboh kjaan pru13 …….>> kencing…

40k pengundi bangla punca pakatan rakyat tewas.pru13…. >> kencing.

Langkah kajang takda kena mengena utk menukar mb….. >> kencing..

Lari ke kedutaan turki sebb ada ancaman bunoh…. >> kencing

Saya ulannnnnggg… Harini kita menang esok harga minyak turun…. >> kencing…

Dr mahadir hari2 marah sama saya… Dia bila tahu anwar akan jd pm dia boleh demam tau…… >> kencing..

Tanya sama najib apa sebb goyang nanti jawab najib sabah nak hilang…… >> kencing…

Saya tak kenal dato eskay….. >> kencing…

Saya akan saman sepul….. >> kencing…

Saya akan saman yusof rawter…. >> kencing…

Jika kita mng putrajaya, ptptn akan kita hapus kan……>> kencing..

Mendapat perkenan dari sultan johor utk menjadi pm dan menuboh kan kjaan tanpa mahadir…… >> kencing….

Di umum bahawa sudah cukop majoriti dan bilangan nya sungguh meyakin kan maka kjaan muhyidin sudah tumbang…… >> kencing …

Saya telah tunaikan hari ini dengan mempersembahkan kepada YDPA dokumen sahih mengenai majoriti kukuh dan meyakinkan ahli-ahli parlimen menyokong saya……>> kencing…

Kjaan tak patut mengambil langkah umum kan pengeluaran kwsp sbgi usaha membantu rakyat kerana kwsp adalah simpanan haritua….>> kencing…

Beri masa 7 hari, jika kjaan pn tak tumbang saya akn meletak jawatan ketua ph dan bersara dari politik……>> kencing paling terkini….

Adoiiii lenguh tangan dah aih….. Tolong tambah lah banyak sangat kencing ni weiiii……

Apamacam…. Syok kena kencing???? …..aku serik dah….. Korang suka kena kencing sokong lah lagi raja kencing tu….

Kuang Kuang Kuang